18 sep 2010

Review: Sigma Stippling Kwasten

Bij de fantastische webshop Beauty By Elke heb ik twee stippling kwasten van Sigma gekocht, een kwast die ik al zooooo lang wilde hebben! Ik heb een grote (SS187) en een kleine (SS188) gekocht.


In dit artikeltje ga ik jullie vertellen waarvoor zo'n stippling kwast voor dient en hoe je die kunt gebruiken. En natuurlijk laat ik jullie weten over mijn ervaringen met deze kwasten tot nu toe. Dus een review en tips ineen, dat is pas een multifunctioneel artikel ;)

Een stippling kwast of 'skunk brush' (geen charmante naam) is een make up kwast met twee soorten haren. De lange, witte haren zijn synthetisch. De kortere, zwarte haartjes zijn van natuurlijke/dierlijke oorsprong.
(Stom foutje: ik dacht eerst dat de witte haartjes op de zwarte haartjes zaten!)


Mijn Sigma SS187 kostte €17, en de SS188 €15. Best duur, dat weet ik ook, maar het is écht een investering. Je kan zo'n kwast namelijk gebruiken voor bijna alles: foundation, creme blush, concealer,... Ook poedermake up kan zo'n schatje aan. Zeker met fel gepigmenteerde producten is een stippling kwast handig.

close-up van de haartjes

De voordelen van zo'n kwast is dat je een geairbrushte look krijgt, net alsof je een flinke portie Photoshop hebt gehad. Klinkt toch goed, niet? De techniek dat hier achter schuilt is redelijk simpel: door de uiteenstaande haartjes ontstaan er puntjes/'pixels' op je huid. Door je producten stippend aan te brengen, overlappen de stippen elkaar als het ware, waardoor je een echte flawless huid krijgt.
Ik was héél erg sceptisch hier over in het begin, maar het werkt echt! Ikzelf merk een groot verschil tussen het gebruiken van mijn vingers en een stippling kwast. Het duurt natuurlijk iets langer, maar het resultaat is veel mooier!

Nu, zoals de naam zelf al zegt moet je deze kwast al stippend aanbrengen. Dat is waar de meeste mensen de fout maken! Ik heb namelijk, vóór ik zo'n kwast kocht, op Youtube rondgezocht voor tutorials waarin men zei hoe je een stippling kwast kunt gebruiken. En ik zag de raarste dingen: mensen die hun foundation in hun kwast goten (ja, GOTEN, recht uit het flesje in de borstel!), mensen die hun foundation er gewoon opsmeerden met de kwast in plaats van te stippen,... Ga zo maar verder.
Uiteindelijk kwam ik het filmpje van EnKoreMakeUp, één van mijn favoriete beautygoeroe's. En volgens mij is hij één van de weinigen die een stippling kwast op de juiste manier gebruikt.

Een stippling kwast dient dus om je make up al stippend aan te brengen, en niet om uit te smeren of weet ik veel wat. Het is heel simpel: je doet wat foundation op je hand, je doopt de tipjes van je kwast erin en je stipt het op je huid. Dit blijf je herhalen tot je een egale dekking krijgt. Als je dan nog wilt, kan je de foundation er nog extra in buffen door met de kwast er nog eens over heen te gaan in een draaiende beweging. Hieronder een paar foto's van de SS188 met mijn MAC cream blush om het principe te illustreren.

Doop je kwast lichtjes in de blush (of eender welk product)

Zo zal het er uit zien; het product zit enkel op de tipjes van de witte haren!

Je brengt het al stippelend aan op de huid, waardoor je zo'n gek patroon verkrijgt

Blijf die stippelende beweging herhalen totdat je een egale dekking krijgt

Zoals je kunt zien is de blush héél egaal aangebracht. Enkel aan de randjes is hij wat lichter, maar voor de rest is de dekking overal even veel.

Nu, ik gebruik deze kwasten al enkele weken. De SS187 (grote stippling kwast) gebruik ik om (vloeibare) foundation mee aan te brengen.


Normaal zou je, met zo'n stippling kwast, minder foundation gebruiken, maar persoonlijk had ik dat gevoel niet. Ik deed altijd wat foundation op mijn hand, doopte mijn kwast erin en bracht het aan op mijn huid, maar ik had niet genoeg aan het gebruikelijke één pompje. Daarom doe ik een beetje foundation aan op mijn gezicht en stippel ik het dan uit.
Deze kwast is best groot en voelt ook zwaar aan, wat een luxueus gevoel geeft. Ik vind de €17 wat ik hiervoor betaald heb een hele goede investering! Ik kan nu niet meer zonder, en gebruik deze kwast dagelijks.


Dan de SS188 (de kleine stippling kwast). Deze gebruik ik om concealer en blush mee aan te brengen. Met concealer krijg je een supergoede, egale dekking! En als blush kwast is hij heel handig omdat hij de kleur egaal en even aanbrengt (zoals je goed kunt zien op de foto's hierboven).
Deze kwast is veel dunner als de SS187 maar werkt even goed. Hij voelt ook stukken lichter aan, maar ik zou muggenziften als ik daar over zou klagen ;)


Het schoonmaken van deze kwasten vergt niet veel tijd. Ik reinig ze dagelijks met de MAC Brush Cleanser en één keer per week was ik ze grondig. De haartjes vallen niet uit en de kwasten 'bloeden' ook niet (de kleur komt er niet van af). Ik heb ze al een tijdje en tot nu toe zijn ze nog in perfecte staat, en voor mij betekent dat al héél veel ;)

Pluspunten:
+ kan je gebruiken met heel veel verschillende soorten make up
+ geeft een egale, geairbrushte look
+ behouden hun vorm en kleur, ook na vele keren schoonmaken

Minpunten:
- enkel online verkrijgbaar
- prijzig

Mijn Sigma kwasten heb ik bij Beauty By Elke besteld, maar je kan ze ook bij Boozyshop bestellen!

Veel liefs,
Diana